Reflexions Gamer 13

Les coses pel seu nom

Jo sempre he estat de dir les coses pel seu nom. No m’ha agradat mai que la gent digués “Bola de Drac 1” -sí, hi havia qui ho deia- per tal de parlar de l’etapa en què en Goku era petit i diferenciar-la de Bola de Drac Z, ni quan es deia “Oliver y Benji” per referir-se a Campeones, que al seu torn en realitat es deia, al Japó, Captain Tsubasa. Potser són manies meves, però trobo que dir les coses bé ajuda a evitar malentesos. Ara bé, per tal que funcioni cal que tots plegats acceptem aquest sistema, que també fa estralls al món dels videojocs.

I ho ha fet durant dècades, suposo que tota la seva història (no em vull ni imaginar els embolics que hi devia haver amb Atari). Els culpables són tant els que no hi estan gens ficats, els pares i els avis, que ho engloben tot en genèrics com “la maquineta“, “l’ordinador” o “la Sega/la Nintendo” (després això evolucionaria a “la Play[station]”, independentment de la consola a què es referissin), com aquells que sí que tenen consoles i hi juguen però, per mandra o manca de vés a saber què, les anomenen com no toca: “la Xbox” (quan ja és la Xbox 360), “la Gameboy” (no sabeu la ràbia que em fa -i com complica les cerques de videojocs a eBay- quan amb aquest nom volen dir la Gameboy Advance) o, sí, encara ara, “la Play” (i hem d’endevinar quina per la generació en què estem i el poder adquisitiu que endevinem que té la persona que ho diu).

sega_consoles_collection_by_alex_tout_court-d6polzw

Abans de continuar vull fer una menció especial al problema de les consoles de Sega, una companyia que va deixar de fabricar consoles fa molts anys però que, mentre va durar, almenys a casa nostra, sembla que no va arribar tan endins del cor del públic general com hauria merescut. Ho dic perquè suposo que, com jo, sentireu molt allò de “jo tenia la Sega“, i resulta que l’interlocutor us pot estar parlant tant de la Master System com de la Mega Drive o, menys sovint, la Saturn. Trobo -però potser és una apreciació personal sense base estadística- que quan aquesta mena de gent diu “la Nintendo” acostuma a referir-se a la NES, de manera que no va desencaminada del tot. Rarament, però, també se sent alguna barbaritat com ara “la Super Nintendo 64”, i encara més rarament algun “Nintendo 63” (o algun altre número de la seixantena). El cas és que amb Sega hi ha menys cultura general.

20150627_124737

El primer pensament que ens pot venir al cap pot ser “la gent és imbècil”, i en moltes ocasions tindríem raó. Hi ha poc costum de llegir i de fixar-se en les coses, però val a dir que no tots som uns bojos dels videojocs i que hi ha milions de persones que tenen altres coses de què preocupar-se. I les companyies no fan gaire per tal d’ajudar a evitar la confusió.

És per això que ha calgut -o almenys així ho ha considerat la botiga de Media Markt a Mataró- posar cartells com aquests, perquè la variació mínima en el nom d’una consola respecte la seva predecessora fa que la gent es pensi que hi ha una compatibilitat que no és real. No sé si també passa amb les successives Playstation, perquè Sony no ha canviat mai el nom del producte, però sembla que Wii U s’assembla massa a Wii, i entenc que també hi ha problemes amb la Nintendo 3DS i la DS.

game-boy-logo-1024x232

No està malament confiar en el nom d’una marca i mantenir-lo durant molts anys, però la gent no ho segueix i és llavors quan es cometen errors. Hi va haver tres consoles diferents que es deien Gameboy (sí, i diversos models i revisions, però aquests no eren consoles diferents), i després que el recentment desaparegut Satoru Iwata impulsés el trencament amb aquella marca ja en portem dues que inclouen “DS” al nom. Amb les de sobretaula Nintendo sí que va anar canviant el nom d’una manera més visible, tot i que amb les Wii ha repetit i… passa el que passa.

On va embolicar la troca va ser en les portàtils, i parlant de les DS, no sé si vosaltres ho heu sentit mai, però quan ja havia sortit la 3DS una manera de diferenciar les dues portàtils vigents era dir “la 3DS” i “la 2DS”. Com ja sabeu, fa un temps va sortir una revisió lletgíssima de la 3DS per a aquells que no saben ni apagar el regulador de les 3D ni troben que plegar la consola sigui necessari, i la mateixa companyia li va posar “Nintendo 2DS”. La confusió està servida i no m’estranya que hi hagi gent que compri videojocs per a una consola actual i els intenti posar, sense èxit, en una consola anterior.

Però ep, Nintendo no és l’única que fa això: quan hi havia la Xbox i la Xbox 360, i recuperant el que deia més amunt, per mandra molta gent deia “la Xbox” i així evitava “la Xbox tres-cents seixanta” sabent que segurament s’entendria. Però quan es volia especificar que l’objecte de la conversa era la primera consola de Microsoft, la solució popular era “la Xbox clàssica”, “la primera Xbox” o “la Xbox 1”. I quan s’estava especulant sobre la tercera màquina de la companyia, el nom provisional -el que li van donar els mitjans- va ser “Xbox 720”, també va sonar algun “Xbox 3”, però no, Microsoft va dir que “Xbox One”. Ganes de confondre el personal.

 

T'ha agradat? Comparteixe-ho!

Potser també t'agradarà…

13 Comments

  • Reply
    Freaky8
    21 ag., 2015

    Gran reflexión Moroboshi. Típico “la Play” etc. Me ha llamado la atención tú comentario sobre Sega. Coincido contigo. No es habitual oir “deja de jugar a la Sega!”

    Buena entrada!

    • Reply
      sito_pixelacos
      23 ag., 2015

      Hoy dia no es habitual decir lo de “la sega”. Pero en la epoca de la master system si (o mega drive). Ademas era un hecho potenciado por la propia sega. Como ejemplo la caratula que he puesto mas abajo. XDD

  • Reply
    Salore
    21 ag., 2015

    Completament d’acord amb l’exposat en l’entrada. Crec que les companyies haurien de ser més clares en el tema de les nomenclatures per no portar a confusió el públic no entès i informat. Amb la globalització que han assolit els videojocs les empreses haurien d’entendre que el gran percentatge de gent no serà entesa i haurien de facilitar les coses. A vegades sembla que ho facin exprés per confondre la gent.

    I respecte al tema de si la “Nintendo”, la “Sega” o la “Play”, és el que normalment passa quan algú parla d’un tema totalment desconegut que només n’ha sentit parlar per sobre. En l’actualitat és molt més fàcil estar informat però tot i així encara falta molt coneixement del públic generalista en el tema dels videojocs.

  • Reply
    sito_pixelacos
    23 ag., 2015

    jajajaja, moroboshi, eres una mica picajós, eh? xdddd. En realitat tens un poquet de raó. Pero la culpa no es de la gent. Es normal que la gent anomenara “la nintendo” a la “nes”, pero es perque era la primera paraula del nom complet. A mes a mes, els distribuidors, com Spaco, o les revistes de la epoca, l’anomenaven “nintendo” a seques. Lo mateix pase amb la master system. Hobby consolas va estar molts mesos analitzant jocs de master system i posaba “Sega”. Pero tampoc te la culpa la hobby consolas. Fixat en aquesta portada:

    http://www.smspower.org/uploads/Scans/CastleOfIllusion-SMS-EU-6Langs.jpg

    Veus per algun costat que diga que es per a la master system? doncs no. I no va ser l’unic joc. A tots els primers occidentals de la master system ho posaba aixi. “SEGA”. Clar, semblava lo mes correcte per a les companyes i les distribuidores. Al menys quan era la unica consola del mercat que tenien. Pero despres van treure mes consoles, i ja era tot una mica mes confus.

    En fi, el que vullc dir basicament es que no pots tirar les culpes a la gent, que per lo general son casuals i gent que no esta ficada dins del mon dels videojocs d’anomenarlos mal, quan varen ser les propies productores, distribuidores o revistes les que van començar a fer-ho malament. I a aquestes si que em sembla be que li tires les culpes per els propis exemples que poses.

    • Reply
      Moroboshi
      23 ag., 2015

      Home, sí, ja ho dic que no és tant culpa de la gent, que no hi està tan ficada, i que són les mateixes companyies moltes vegades amb els noms.

      Però sí, com dius tu i amb uns exemples magnífics en segons quines èpoques era cosa dels distribuidors.

      Ara bé, jo em trobo molts casuals encara ara que quan volen parlar amb mi de videojocs perquè saben que m’interessen diuen això: “jo tenia la Sega”, i llavors jo els faig un interrogatori de tercer grau per tal de saber exactament quina, que acostuma a ser la Master System o la Mega Drive, però moltes vegades infructuosament. “No sé, era negra”.

      • Reply
        Sito pixelacos
        24 ag., 2015

        “La sega. Esa que era negra y tenia un mando. ¿juegos? Tenia el sonic. Ya sabes cual digo, no?” aixo es un cas real que vaig viure. Xddd Es veritat. Aixo pase encara, pero es perque ixa gent es d’aquella epoca. I desde llavors no s’han culturitzar.

  • Reply
    JoseJavier
    26 ag., 2015

    Trobo que tot plegat depèn massa de cadascú, jo acostumo a ser específic, i quan era petit, per exemple, tenia la MD i m’empipava molt que la gent es referís a la Nintendo per referir-se a la consola incloent-hi la MD.

    Tot i així, a l’hora de la veritat tampoc es un assumpte que m’emprenyi massa, i menys a dia d’avui.

    Suposso que es cosa de cadascú i del moment que t’agafi.

    • Reply
      Moroboshi
      26 ag., 2015

      Sí, a mi em passava com a tu… però m’he mantingut així xD

      Ara ja no és tanta la incultura de la gent que sí que juga (la que no juga continua amb “la Play”, “la maquineta”, etc.), però com deia les companyies poden confondre la gent amb l’elecció de segons quins noms per als seus productes.

  • Reply
    Sikus
    2 set., 2015

    Aixo passa en molt ambits. No som un pais on parlem gaire bé. Solem dir les coses de la manera mes facil.

    A mes va Nintendo y la lia, com dius…..

  • Reply
    elXuxo
    8 set., 2015

    Tot és culpa de Nintendo, incompatibilitat NES/sNES, Wii/WiiU. Aixó amb SEGA no passaba. XD

    La veritat es que tens molta raó, -“Jo tenia la Nintendo”,-Quina nintendo?,-Una que a la que li posava uns cartutxos…. OMG ¬¬

    Les companyies no ajuden y la gent es curteta. També passa en altres entorns.
    – Hola, vinc a fer la assegurança del cotxe-
    – Marca?
    – SEAT,
    – Model?
    – No se te tres portes i es de color groc
    – ¬¬

    Com de costum m’agrada llegir les teves entrades, sempre hi tinc el sonriure a la face!

    • Reply
      Moroboshi
      11 set., 2015

      Moltes gràcies!

      M’agrada veure que les reflexions frikis que em passen pel cap les puc escriure en un lloc on seran ben rebudes xD

  • Reply
    Scroll
    13 oct., 2015

    Interessant reflexió… tot i que penso om tu a vegades soc més permissiu. Per exemple em sembla normal dir-li “pley” a la PS4 i xbox a la xbox one pel fet que totes les de la família han anat compartint nom.
    El que no podia suportar és quan la gent deia: “has vist el goku” quan no costava res dir “bola de drac” xDD
    Sort que aquesta costum es va anar perdent.
    Bona entrada, com sempre 😉

Respon a Salore Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.

Verified by ExactMetrics