Jocs 4

El revolucionari Donkey Kong Country

L’any 1994 va aparèixer un joc revolucionari fins a aquell moment. L’empresa RARE publica un nou joc que va fer embogir el públic vídeo-jugador de l’època, en plena batalla dels 16 bits i proper a la era dels 32. Un joc que publicitaven com “gràfics pre-renderitzats” amb sistemes punters de Silicon Graphics, la qual cosa era una novetat en aquell moment. Es tractava ni més ni menys que de Donkey Kong Country, un plataformes protagonitzat per l’enemic del Mario o “Jumpman” dels jocs clàssics adaptat als temps moderns.

El joc resultava espectacular pels seus gràfics tan realistes aconseguits en un sistema de 16 bits (no eren 32 ni 64 bits, ni tampoc era CD, com deia la publicitat de l’època, demostrant que no feia falta comprar nous i cars sistemes per a poder jugar a aquella meravella tecnològica, només havies de ser posseïdor d’una Super Nintendo). Això resultava en un cartutx de 32MB de capacitat, el més gran del seu moment.

En el seu moment van regalar una cinta de vídeo VHS en la revista Hobby Consolas amb un breu documental de com es va fer el joc, mostrant imatges del joc, les instal·lacions de Nintendo America on es va desenvolupar, entrevistant als creadors, mostrant trucs per a accedir a fases de bonus ocultes gràcies als “testers” del joc, etc. Us el deixo al final de l’entrada.

També venia acompanyat d’una gran banda sonora de gran qualitat que t’ajudava a submergir-te encara més en l’aventura, la qual també va aparèixer publicada en format CD amb el nom de DK Jamz. Això, juntament amb una gran jugabilitat i la possibilitat de jugar a dos jugadors (per torns), no feia sinó pujar encara més el nivell de qualitat del joc. En les partides a dos jugadors podíem escollir entre fer l’aventura cadascun per separat, o en mode cooperatiu, en el qual un jugador començava a jugar amb un dels protagonistes i si era atacat per algun enemic, llavors l’altre jugador li prenia el relleu amb l’altre personatge.

Una altra característica important era que et permetia guardar el progrés del joc cada certs nivells, cosa que et permetia jugar en diferents moments sense haver de passar-te el joc tot d’una tirada. Resultaria complicat!

Parlant del joc en sí, es tractava d’una aventura de plataformes protagonitzada pels simis Donkey Kong i Diddy Kong, els quals havien de superar un gran nombre de nivells, recollint els plàtans robats i deixant fora de joc als enemics, anomenats Kremlings, esbirros de King K. Rool. En aquesta odissea teníem l’ajuda i companyia d’altres personatges com el Cranky Kong, el vell simi que dona consells i li dona cops amb el seu bastó al nostre protagonista, la Candy Kong, una senyoreta simi que ens ajuda permetent-nos guardar la partida saltant dins del seu barril, i en Funky Kong, el surfer que ens permet agafar el seu avió-barril i volar per desplaçar-nos de manera ràpida entre els diferents nivells del joc.

També teníem l’ajuda de quatre amics animals que eren el Rambi, un rinoceront en el qual podíem pujar-hi a sobre per anar corrents envestint els enemics i obrir portes secretes ocultes, en Winky, una granota sobre la que podíem pujar i fer grans salts, Enguarde, un peix espasa amb el que envestíem als enemics i també nedàvem molt més ràpid, l’Expresso l’estruç, que ens permetia anar corrents molt ràpid i fer petits vols per a accedir a llocs alts i llunyans, i finalment el lloro Squawks, l’únic personatge que no podíem controlar i simplement ens ajudava il·luminant-nos amb una llum per nivells molt foscs.

El joc comptava amb un gran nombre d’objectes que podíem recollir, com eren els globus de colors que et donaven vides extra depenent del seu color, les quatre lletres que formaven la paraula RARE, que també et donaven una vida extra, figuretes daurades dels animals amics que al aconseguir-ne tres d’iguals, entraves automàticament en una fase de bonus.

El joc contenia mes de cent fases de bonus segons els seus creadors, i de molts estils diferents, la seva finalitat era aconseguir vides extra o lletres de RARE, encara que també aconseguíem manats de plàtans per a sumar al marcador i aconseguir així més vides extra.

Cada món o zona del que constava el joc tenia el seu enemic final el qual havíem de vèncer per a passar al següent, els quals constaven de voltors, esquirols, abelles, barrils tòxics i el boss final, el King K. Rool, una espècie de cocodril.

El joc va tenir dues seqüeles en la mateixa plataforma i versions de les mateixes per al sistema portàtil Game Boy, i una versió del primer per a la Game Boy Color. Més tard apareixerien les corresponents versions per a la Game Boy Advance. Posteriorment apareixerien noves versions per a la WII, la DS i la WII U.

Personalment estic en possessió de les tres entregues tant per la super Nintendo com per la Game Boy Advance, i la versió del primer per a la GB Color i la primera adaptació a la GB clàssica anomenat Donkey Kong Land.

Resumint, una gran aventura tant en la primera com en les posteriors entregues, indispensable tant pels entusiastes de la saga Donkey Kong com pels dels jocs de plataformes. Si no hi heu jugat mai, proveu-lo, segur que no us decebrà gens ni mica i us enganxarà per a jugar a totes tres aventures.


Sobre l’autor:

Antoni Fernandez

Col·leccionista de videojocs, hardware informàtic i equips i dispositius retro. Projeccionista de cinema i tècnic de llum i so al teatre del poble.

Segueix-lo a: @afernandezr24

 

Potser també t'agradarà…

4 Comments

  • Moroboshi
    Reply
    Moroboshi
    21 des., 2017

    Benvingut, homònim! 🙂

    M’has fet venir moltes ganes de posar-me amb aquest clàssic de la Super Nintendo, que tinc per partida doble, original i a la SNES Mini (jugaré al segon pel tema dels 60 Hz i la pantalla gran), i que tinc pendent. Li tinc moltes ganes, però la meva experiència amb els Donkey Kong es limita a l’original (el del Jumpman, vaja), al Donkey Kong Land (versió per a Game Boy però força diferent del Donkey Kong Country pel que fa a pantalles), el Donkey Kong (magnífic remake de l’original per a la Game Boy també) i he tocat una mica el Donkey Kong Country Returns de la Wii, que espero poder acabar d’aquí a no gaire per jugar a la seva seqüela, el també aplaudit Donkey Kong Country Tropical Freeze, de la Wii U.

    Sens dubte, el DKC va generar una saga pròpia, a més de tenir ports per a Game Boy Advance, i tard o d’hora continuarà a la Switch.

    Ja és casualitat que publiquis aquesta entrada quan aquests dies estava pensant que volia jugar-hi XD

  • Molsupo
    Reply
    Molsupo
    21 des., 2017

    Hosti, amb lo dels “gràfics pre-renderitzats” amb sistemes punters de Silicon Graphics” per un moment pensava que em parlaries dels meus estimats i benvolguts robots riaiers, hahaha!

    Molt interessant l’entrada, és evident que està escrita des de l’amor més profund al joc de Rare…per cert, el millor plataformes occidental de la snes?

    Un plaer llegir-te Toni, i per suposat també gràcies per saludar-nos en persona i passar una estoneta amb nosaltres a la TanrgaLan 😉

  • Reply
    Antoni
    23 des., 2017

    Hola nois, la primera publicació que faig pràcticament en un portal web. Ja feia temps que estava redactada però per les causes del manteniment web es va endarrerir. Al Moroboshi no el conec encara, a veure si algun altre dia podem coincidir en alguna altra activitat. Per cert Molsupo, et pensaves que parlaria del teu fantàstic Rise of the robots 😉 . A veure si em ve la inspiració un altre cop i en faig una altra.

    Que tingueu Bones Festes i una entrada d’Any Nou millor.

  • Salore
    Reply
    Salore
    29 des., 2017

    Molt bon text, Antoni. Jo la saga Donkey Kong l’he tocat bastant poc, he jugat només una mica al primer i al segon sense aprofundir-hi massa i és una saga que em té encuriosit però alhora em fa mandra posar-mi. Tinc el primer i el segon en Super Famicom, el Returns a Wii i el Tropical Freeze en WiiU, a veure quan els hi clavo queixalada.

    Salut, company i molt content de llegir-te per aquí 🙂

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.