Molt bon dia Retroscrollers! Primer de tot, m’agradaria demanar disculpes per aquesta llarga absència durant la qual amb prou feina se m’ha vist el pel. En segon lloc, tal i com vaig prometre, el primer que faria un cop hagués acabat exàmens, seria escriure per a la nostra estimada Retroscroll; i com que sóc un home de paraula poseu-vos en guàrdia, perquè avui toca parlar d’un joc de lluita que pocs coneixereu. Ready? Fight!
El gènere del beat’em up, especialment popularitzat durant la segona meitat de la dècada dels 80 i primers dels 90 en l’àmbit de les recreatives i les consoles domèstiques, ens va donar un dels títols més famosos de Sega: Golden Axe.
Per a aquells que no ho coneguin, Golden Axe és una saga de jocs del gènere beat’em up amb ambientació fantàstic-medieval desenvolupat per Sega, que va comptar amb un total de nou lliuraments. A part dels famosos “Golden Axe” I,II i III de Mega Drive, la saga va comptar amb cinc títols més; “Golden Axe: The Revenge of Death Adder” (SMS), “Golden Axe Beast Rider” (PS3/Xbox 360) i tres spin-offs: “Golden Axe Warrior” (SMS), “Axl Battler: A Legend of Golden Axe” (GG) i el joc del que presentaré a continuació: “Golden Axe: The Duel” (SS).
Desenvolupat per Sega el 1994 per a màquina recreativa i portat a Saturn l’any 95, Golden Axe: The Duel, a diferència d’altres títols de la saga, és un joc de lluita 1 VS 1 en dues dimensions que malgrat el seu excel·lent acabat audiovisual, va tenir una pobre acollida. Fem-li un cop d’ull i descobrim quins van ser els motius pels quals no va acabar de quallar entre els jugadors de l’època.
Les imatges que podreu veure acompanyant al text parlen per si soles, donant mostra que sens dubte, ens trobem davant d’un títol que destaca principalment a nivell tècnic.
Les batalles, es desenvolupen en uns escenaris acolorits i plens de vida, a vessar de petits elements que fascinaran als amants del píxel i la bidimensionalitat.
Els personatges – tots ells d’una grandària considerable -, a més de comptar amb un disseny i un detall espectacular fan gala d’unes cuidades animacions.
Les màgies, l’univers de “Golden Axe” reflectit en cadascun dels nivells, els espectadors animant el combat i efectes gràfics tals com la sang vessada per l’enemic al ser colpejat, el moviment de l’aigua, o el vent per citar alguns són la clara evidència que, es miri per
A nivell sonor, el joc compta amb uns efectes fabulosos i els combats s’acompanyen d’uns temes que s’adeqüen perfectament al desenvolupament dels combats i a l’ambientació general del joc.
Lamentablement, el títol fluixeja en un apartat fonamental per al gènere al que pertany, sent per això precisament, que no va tenir l’èxit que s’esperava: la jugabilitat.
“Golden Axe: The Duel” proposa un sistema de control típic de sis botons. Els botons A, B i C s’empren per a puntades (feble, mitjana i forta respectivament), mentre que amb X, Y i Z, executarem els atacs de cop de puny seguint el mateix esquema que per a les puntades.
La combinació dels botons amb la creu, donava com resultat un nombre de combos que, sent suficients, podia semblar una mica escàs en comparació amb altres títols de lluita en dues dimensions.
Haig de fer això sí, un esment als atacs especials que cada personatge és capaç d’executar després d’obtenir les pocions suficients dels follets – els mateixos que apareixien en els altres jocs de la saga – que apareixien en pantalla i que són, sense por a equivocar-me, uns dels més espectaculars que he tingut el plaer de presenciar.
D’altra banda, malgrat comptar amb un nombre decent, la plantilla de personatges, pot pecar de “escassa” si la comparem amb jocs del mateix estil.
Sobre aquests últims, vaga dir, que cadascun disposa de la seva pròpia arma i d’un estil de lluita característic així com d’un atac especial exclusiu.
Però el que realment entela el resultat final, és la mal ajustada intel·ligència artificial de l’enemic. Que un joc sigui complicat no és un problema, el problema és que aquesta dificultat vingui motivada per uns enemics amb una intel·ligència artificial totalment desequilibrada.
Els nostres contrincants són experts en contrarestar atacs, especialment quan estem arribant al final del combat, moment en el qual tendeixen a posar-se totalment a la defensiva fent ús d’una guàrdia difícil de trencar o atacant d’una manera impetuosa i agressiva difícilment bloquejable, indistintament del nivell de dificultat que haguem escollit, aconseguint que el desenvolupament dels últims combats resulti un infern, especialment si juguem en una dificultat elevada.
Aquests problemes són un mal menor en cas de jugar a dobles amb un amic, on no haurem de patir per la I.A. enemiga, obtenint uns combats fluids i espectaculars que faran les delícies dels amants de l’univers Golden Axe.
Simplement amb haver cuidat l’apartat jugable de la mateixa manera que es va cuidar l’audiovisual, va poder haver-se convertit en un clàssic de la lluita 2D.
Concloent: Golden Axe The Duel, és un títol que dóna mostra de la capacitat i la potència de Saturn per a les 2D que tal vegada no apassioni als lluitadors més puristes, però que bé mereix la pena provar, especialment si tenim algú amb qui jugar-ho a dobles.
16 Comments
juan carlos
20 febr., 2014me lo voy a poner en un emulador , interesante
Suso
28 abr., 2014Ja diràs que et sembla 😀
Molsupo
20 febr., 2014Bones Suso, quant de temps! Crec que no seré l’únic que ho dirà, però…per què van portar a la Saturn aquest i no la recreativa del Revenge of Death Adder? Només per què la lluita un contra un era més rentable que els beat’em up??? Si Sega volia anar a favor del vent, el que haurien d’haver fet era un Golden Axe Duel poligonal per competir amb els Toshiden i Soul Blade, no un joc de lluita en 2-D?
De totes maneres, reconec que no he jugat mai a aquesta versió però els seus gràfics 2D han envellit molt millor del que ho hagués fet una versió en 3D de 32 bit…llàstima dels problemes de jugabilitat que comentes, perque visualment sembla que ho tenia tot per competir amb els grans de Capcom i SNK.
Salutacions!
sito_pixelacos
24 febr., 2014Despres encara es pregunta la gent per que la saturn s’en va anar a fer la ma. xddd
Suso
28 abr., 2014Molt bones molsupo!
Vergonya m’hauria de fer contestar els comentaris quasi dos mesos després de redactar l’entrada.
Respecte a la teva pregunta, no en tinc ni idea company, tot el que es va fer amb Saturn es bastant incongruent, pel que no m’estranya gens el que van fer XD
Els gràfics son increïbles, això es innegable, llàstima que com comento, la jugabilitat faci una mica de figa.
Molsupo
2 maig, 2014Hahaha! Tranqui que ja sé que vas liadíssim…i tard però has contestat home, gràcies!
Salore
20 febr., 2014Grande, grande, the Suso’s returns.
Quina alegria llegir-te per aquesta santa casa de nou.
Desconeixia l’existència d’un joc tipus vs de la saga Golden Axe. En el meu cas, al Golden Axe només havia jugat al original en recreativa i en el Pc d’un amic meu quan anàvem a EGB (per alguns això de la EGB sonarà a prehistòria).
La veritat és que ni que hagués conegut de la seva existència en el seu temps, tampoc m’hagués cridat massa l’atenció per la meva poca estima als jocs de lluita tipus vs.
Com sempre una gran descripció de les característiques del joc per fer-se una idea bastant bona de com podia ser jugar-hi.
Molt content de tornar-te a llegir.
Salut company!
Suso
28 abr., 2014Gràcies Salore! Ja m’estic preparant per la propera entrada, de moment escalfo contestant els comentaris que no vaig poder respondre des que vaig escriure!
Doncs sí, es un joc bastant desconegut, i el vaig coneixer gràcies a un CD amb demos que incloïa la consola quan la vaig comprar. Des d’aquell moment que vaig voler el joc fos com fos i el vaig acabar comprant cap allà al 2008 a un particular de segona mà 🙂
Salut company!
Dani M
21 febr., 2014Y luego decían que cosas así sólo se habían visto en Onimusha…
Buen artículo y análisis.
pd-me quedé sin jugarlo.
Suso
28 abr., 2014Pues ya lo ves compañero. Te recomiendo que si tienes oportunidad, lo pruebes, dudo que te decepcione 😉
Scroll
25 febr., 2014No conec gaire l’univers golden axe, però aquest joc em crida l’atenció. He buscat inclús algun vídeo i la veritat es que es veu força bé. La pena es que la jugabilitat sigui una mica dolenta… una llastima. L’altre cosa que em fa pena es no tenir la saturn XD
Salut crack!
Suso
28 abr., 2014El problema de la jugabilitat ve donat per la màquina. En realitat jugablement es un molt bon joc (això es veu quan jugues amb algú) però es clar, no sempre tens algú disponible per jugar u_u
Mai es tard per aconseguir una Saturn, jo m’ho pensaria XD
Suso
28 abr., 2014Doncs res nois, pel que veig, m’hauré de portar la Saturn a la RU per fer unes patxangues al Golden Axe XD
Ara en serio, tal com dius, si s’hagues cuidat una mica més la jugabilitat, hauria estat tot un èxit. Llàstima d’aquest detall, ja que en els altres aspectes surt bastant ben parat.
Sikus
26 febr., 2014Suso de nou al atac! 😀
Com maig vaig tenir una Saturn a les mans, per aquella epoca era mes de PC, malauradament mai vaig poguer porbar aquest titol.
La veritat es que no es veu un mal joc de lliuta, graficament esta molt be.
El problema esta en que si en un altre tipus de joc se li pot perdonar que la jugabilitat no estigui a la altura, en un de lluita es esencial.
Em dona la sensacio que si se hagues cuidat mes aquest aspecte estariem davant de un gran joc.
De totes maneres, em sembla una excusa excelent per ficarme al mon de la emulacio de la Saturn.
Suso
28 abr., 2014Sikus, el comentari de mes amunt anava per tu, no sé que ha passat XD
elXuxo
2 maig, 2014Que bo llegir-te per aquí pervertit!
Doncs desconeixia absolutament aquest joc! Sempre he jugat al Golden Axe per a la recreativa ( al bar de l’institut) i al de MD que per sort tinc 😉
D’aquesta primera entrega res a dir que ja no s’hagi dit: espectacular.
Pel que dius aquest Duel em sembla que ni el baixaré per PC XD
Bona entrada!!!!